Stel je voor: je hebt een lang gekoesterde droom om samen met je jeugdvriend een onderneming op te zetten. Je bent je huidige baan beu en wil de sprong in het diepe eindelijk wagen. Hoe pak je dit aan? En hoe zorg je ervoor dat je bedrijf overeind blijft? Pak het aan zoals Koen & Matthijs van 24baby. Dan vier je voor je het door hebt ineens je 10-jarig jubileum. Sterker nog, je zorgt ervoor dat je zulke gedreven teamleden hebt, dat zij het feestje voor je regelen.

De eerste babystapjes

Zomaar uit het niets een bedrijf beginnen is natuurlijk geen peanuts. Je hebt er heel wat voor nodig, zelfs als het een online bedrijf is. Denk maar na: apparatuur, een werkruimte (een kantoor kan je het in deze fase nog niet noemen), een strategie, geld, lunches, en vooral heel veel motivatie en doorzettingsvermogen. Aan die laatste twee ontbreekt het Koen en Matthijs eigenlijk nooit. De rest is wat moeilijker te verkrijgen.

Een zak geld om te starten

Geld is wel een uitdaging in die eerste fase van een bedrijf starten. Pak het aan zoals Koen & Matthijs en zorg voor een goed verdienende echtgenote of een jackpot aan pokergeld. Dan kom je al een heel eind. Maar ook dan moet je je niet rijk rekenen: het thuisfront gaat op een zeker moment verwachten dat er geld in het laatje komt. Doorwerken dus. Een mooie extra stok achter de deur, dat wel!

Om geld te besparen kan je in ieder geval de lunch sober houden. Een brood, een pot pindakaas en een Gelderse worst is genoeg. Wat heeft een hardwerkend mens nog meer nodig? Ook een werkruimte hoeft je nog geen geld te kosten. Een zolderkamer werkt prima, vooral als er een sjoelbak en voetbal aanwezig zijn voor de nodige pauzes. Als er rook uit je toetsenbord komt van het vele typen, moet je dat ding toch even rust gunnen.

De eerste strategie uitdenken

Natuurlijk begin je niet zomaar from scratch. Je moet een plan hebben, een business case bouwen. Ook hier heb je geen fancy stuff voor nodig, een lange wandeling door de buitenlucht prikkelt de zintuigen en zet je brein aan het werk. En als je dan toch een platform voor zwangerschap en baby’s opricht, kan je dit net zo goed achter de kinderwagen doen. Denk er wel even aan dat je baby dit midden in de winter wat minder prettig vindt. Thuiskomen met sneeuwpopje Nathan werd Matthijs niet in dank afgenomen. Maar ach, het plan was er!

Het harde werken begint

Zolderkamer check, karige lunch check, geld om vooruit te kunnen check. Dan is het knallen geblazen! Of liever gezegd, schrijven. Want op een slecht gevulde website komt geen hond. Dus zet je schrap en laat je toetsenbord roken. Werk 6 dagen in de week, zo’n 10 uur per dag. Als je dit zo’n twee jaar weet vol te houden heb je een aardige basis voor een website. Met een goed uitgedachte SEO strategie (je hebt immers Holland’s SEO-goeroe Koen in huis) verleid je Google afstruinende first time mums in een oogwenk tot klikken.

Yes, daar is de eerste bezoeker! Dit moment vergeet je niet snel. Zet gerust je Analytics scherm open op ‘live bezoek’ en juich hardop elke keer als er een bezoeker is (ook al is het je eigen moeder). Een mens heeft immers die kleine geluksmomentjes nodig om door de te kunnen. En vergeet niet, de aanhouder wint. Voor je het weet sleep je de eerste advertorial in de wacht. Bij Koen en Matthijs was dit Bertolli, inclusief prachtige foto, met dank aan fotomodel Nathan (die inmiddels weer opgewarmd was). Eerste inkomsten check!

De gezinsuitbreiding: van stel naar gezin

Wanneer je een tijd stabiel samenwerkt, is het niet gek als je verlangt naar meer. Het uitbreiden van je bedrijf is een logische volgende stap. Je bent samen aan het groeien! Begin met een aantal stagiair(e)s. Dit zijn gratis krachten die je goed kan gebruiken om snel meer content te schrijven. Blijf wel alert dat de kwaliteit van je bedrijf hoog blijft. Artikelen over rode tenten of antroposofische poppen passen daar misschien niet bij.

Geschikt personeel vinden

Nadat je mooie voortgang hebt geboekt met stagiaires, kan je gaan nadenken over échte uitbreiding: je eerste personeelsleden. Zorg ervoor dat deze medewerkers zo tevreden zijn, dat ze minstens 8 jaar bij je blijven en met je meegroeien. Blijf ondertussen werken met stagiaires, zodat je team zich verder kan uitbreiden. Zijn ze goed? Strik ze dan als collega.

Merkbewust worden

Zodra je aan het groeien bent als bedrijf, moet je ook gaan nadenken over je uitstraling. Laat een goede huisstijl bouwen en zorg dat je logo altijd en overal zichtbaar is. Maak bijvoorbeeld een kartonnen bordje waarop je je logo plakt. Zorg ervoor dat dit bordje overal mee naartoe gaat en altijd goed in beeld is. Zeker als de lokale krant langskomt voor foto’s. Verplaats het bordje steeds en vermeld 15x dat het bordje in beeld moet. Houd het bordje daarna de komende 10 jaar in bezit en plaats hem op een prominente plek in het kantoor. In de kantoorkeuken, bijvoorbeeld.

Tijd voor afdelingen

Heb je bovenstaande dingen op orde? Dan ben je er klaar voor om de eerste afdelingen op te richten; een redactie, een salesteam en de directie. Blijf wel zo lang mogelijk alles nog samendoen. Bedenk samen welke content je schrijft en bekijk samen met welke adverteerders je op welke manieren kan samenwerken. Samen kom je verder. Samen kan je groeien.

Blijf jarenlang samenwerken met een klein kernteam en groei dan ineens in ongeveer één jaar met een stuk of 10 medewerkers. Dan kan je pas echt gaan knallen.

Mijlpalen in het leven van je bedrijf

Iedere ondernemer verheugt zich op de eerste mijlpalen van het bedrijf. Van de eerste vergadering tot de eerste pageview, je organisatie zit niet stil! Het is belangrijk om te onthouden dat ieder bedrijf zich op zijn eigen tempo ontwikkelt. Maak je dus niet direct zorgen als jouw onderneming anders groeit dan andere. De volgende grote momenten kan je verwachten in het opgroeien van een bedrijf als 24baby.

  • De eerste bezoeker. Je hebt urenlang artikelen geschreven en de mooiste SEO-proof structuur gebouwd. Tijd voor de eerste echte bezoeker (en nee, je eigen moeder telt nu niet). Voor 24baby kwam dit moment op zaterdag 19 januari 2013. Vanaf dat moment steeg dit aantal gestaag door.
  • Voor het eerst 1.000 pageviews op één dag. Op donderdag 23 mei 2013 werden er 1.150 pagina’s bekeken op 24baby.nl. De populairste pagina’s op dat moment waren ‘Uitgerekende datum berekenen’ en ‘Innesteling’. Deze werden elk meer dan 100 keer bekeken. Tien jaar later behoren deze artikelen nog steeds tot de top 10.
  • Een heus kantoor. Als je zover bent, dat je je eerste personeel kan aannemen, heb je een kantoor nodig. Je kan ze moeilijk tussen je eigen bed en wasgoed verwelkomen. Het eerste kantoor dus! Een grote stap, en niet altijd een makkelijke. Als je het in een koud seizoen aanschaft, kom je er in de zomer pas achter dat je eigenlijk een sauna huurt. Maar toch, je organisatie heeft een grote stap gezet in de ontwikkeling.
  • De eerste campagne. Geld verdienen is belangrijk om je bedrijf verder te helpen groeien. De eerste commerciële samenwerkingen zijn dan ook belangrijke mijlpalen in het leven van je organisatie. Je kan klein beginnen, met wat affiliate rondom gratis babydozen. Breid dit langzaam uit met ‘echte’ adverteerders als Koningkaart, Delta Lloyd en Quooker. En voor je het weet sluit je deals van meer dan een ton met giganten als bol.com!
  • Het eerste grote voetbalrecord. Natuurlijk, geld verdienen en bezoekers trekken is leuk, maar pas als je met je collega’s in staat bent om 74 (!) keer een bal hoog te houden, kan je echt over een mijlpaal spreken. Vereeuwig dit moment, bijvoorbeeld door het jarenlang in alle wachtwoorden van de organisatie te verwerken.
  • De eerste awards. Je website krijgt meer aanzien als je een aantal award stempels op je homepage kan zetten. Zorg er daarom voor dat je een nominatie voor beste website krijgt. Vervolgens mobiliseer je je hele netwerk, van verre tante tot nabije buur, en dwingt ze 5 sterren en een 10 te geven. Zo sleep je die award wel binnen. Jaar na jaar.
  • Een nieuw design. Net als bij je baby blijft ook het uiterlijk van je bedrijf niet hetzelfde als bij de geboorte. Het logo, de lay-out en zelfs de inhoud veranderen voortdurend en gaan met de tijd mee. Wie weet kan je op den duur zelfs een professioneel bureau inschakelen om een nieuwe huisstijl te creëren.
  • De eerste stap naar het buitenland. Na jaren hard werken, begin je misschien te merken dat je bedrijf te groot wordt voor ons kleine Nederlandje. Een ruimere markt is nodig. Buitenland, here we come! Begin bij de oosterburen, Duitsland heeft een stel zeer vaardige redacteuren te bieden. Gefeliciteerd: je kleine website is nu een multinational!
  • De eerste event deelname. Als je in een nieuwe groeifase komt, wordt het ook eens tijd voor een deelname aan de Negenmaandenbeurs. Na jaren fantaseren mag je nu echt meedoen. Dit wordt een grote boost voor je teamgeest. Ga er vol in, laat je team van alles verzinnen, maar pas op: doe niet te veel. Less is more.

Vallen en opstaan: de grootste leermomenten

Je kan niet leren zonder te falen. Groeien als bedrijf gaat dan ook met vallen en opstaan. Ook 24baby is weleens onderuitgegaan, en dat is helemaal niet erg. Je blijft je daardoor als bedrijf en merk ontwikkelen. Plus: je kan fouten delen met anderen, zodat zij ze niet meer hoeven te maken. Doe er je voordeel mee.

  • Investeer in je photoshop-skills of besteed het uit. Als je gebonden bent aan een betaalde beeldbank, kan je niet altijd de afbeelding vinden die je zoekt. Het ligt op de loer dat je zelf gaat klooien met photoshop. Klinkt leuk en uitdagend, maar: doe dit niet! Voor je het weet staat er jarenlang een foto van een bevlekt vrouwengezicht op je website onder het mom van ‘zwangerschapsmasker’, waar je regelmatig angstige en boze mails over ontvangt. Ook van placentapizza’s of wereldbollen met hoofden van baby’s erin kan je beter wegblijven. Photoshop is een vak. Laat dit over aan mensen die hiermee goed overweg kunnen of investeer in een goede cursus.
  • Zorg dat je team zich gedraagt bij externen. Je team is het gezicht en visitekaartje van je bedrijf. Hoewel je moet aanmoedigen dat iedereen in zijn eigen kracht staat en zichzelf blijft, is het soms verstandig om buiten de deur een stapje terug te doen. Zo is het niet handig als je collega vol in het gezicht boert van een adverteerder, of als er ellebogen gelikt worden op openingsfeesten van partners. Geef zelf ook het goede voorbeeld. Eet bijvoorbeeld geen Bossche bollen als je niet wil dat je tijdens een presentatie een dot slagroom onder je neus hebt hangen. Practice what you preach.
  • Zorg voor een goed werkklimaat. Letterlijk. Een eerste stap naar een kantoor is belangrijk, maar het klimaat in deze ruimte ook. Wordt het zomers een sauna? Geef je medewerkers dan een zomerrooster en zorg voor koude voetenbadjes. Koop geen airco’s die veel lawaai maken om de ruimte semi te koelen. Dit leidt af en maakt je personeel minder productief. Maar het beste advies: verhuis naar een ander kantoor waar je de temperatuur makkelijker kan regelen.
  • Werk niet samen met Rik van Elk types en geloof niet in de mooie praatjes van Guido. Gladjakkers hebben slimme praatjes. Wanneer iemand je gouden bergen belooft (gebruik van alle foto’s en artikelen uit de Fabulous Mama bijvoorbeeld), of voorstelt om jouw sales voor je te regelen, trap er dan niet in. Deze mensen laten je keihard voor zich werken en houden je lang aan het lijntje, zonder resultaat. Praatjes vullen geen gaatjes is niet voor niets een bekend gezegde. Je houdt er niets aan over, hooguit een bokaal die je 10 jaar lang als prijs gebruikt tijdens beroemde interne kantoorquizzen.
  • Richt je kantoor in met nepplanten. Haal de natuur in huis, maar zorg ervoor dat je hier niets voor hoeft te doen. Grote en kleine planten staan mooi, maar sterven vaak een langzame dood op kantoor. Dat ene lullige blaadje dat het toch volhoudt om vier jaar aan die kale boom te blijven hangen is niet wat je wil uitstralen als bedrijf dat zich bezighoudt met nieuw leven. Wil je toch wat groen? Richt je kantoor dan in met nepplanten. Deze hoef je niet te verzorgen, maar fleuren de boel toch flink op.

De persoonlijke touch van Koen en Matthijs

Hoewel ze het zelf nooit zo zouden zeggen, zijn Koen en Matthijs de drijvende kracht achter 24baby. Dat betekent niet alleen het voorzitten van strategiedagen, maar ook leidinggeven aan een kippenhok vol vrouwelijke werknemers. Personeel managen is misschien wel de grootste uitdaging van het ondernemen, maar met een persoonlijke touch komt het altijd goed.

Zoals het hoort, gaat dit leidinggeven volgens de kernwaarden van 24baby. Samen groeien staat centraal. Met uitgebreide groeigesprekken, persoonlijke coaching en opleidingsbudget zorgen ‘de mannen’ ervoor dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Hierbij sparen ze ook zichzelf niet, leren kunnen we allemaal. Zoals Dasha het zegt: ’Always improve everything. Harder rennen, groter groeien en altijd het beste uit jezelf willen halen: dat is wat Koen en Matthijs typeert.

Wist je dat...?

Koen & Matthijs zijn ook supersportief

Naast ambitieuze en goede werkgevers zijn Koen & Matthijs ook prima atleten. Voetballen, wielrennen, hardlopen: ze draaien hun hand er niet voor om. Koen is ook een fervent klimmer. Hij klimt overal op: tafels, ladders, muurtjes (bijvoorbeeld om de bal van het dak te halen).

10 tips om als goed ondernemersduo een bedrijf te runnen

Achter elk goed lopend bedrijf schuilt een gouden formule. Of in ieder geval gouden ingrediënten. Je houdt een bedrijf niet zomaar 10 jaar succesvol aan de gang. Dit zijn de key ingredients van Koen en Matthijs. Neem ze ter harte, het zijn stiekem de bedrijfsgeheimen van 24Baby.

  • Zorg dat je altijd een pot Calvé pindakaas hebt. Als er een item is wat altijd aanwezig is geweest in 10 jaar 24baby dan is het wel Calvé pindakaas. Het bruingoude, smeuïge goedje is de smeerolie voor de motor achter het bedrijf. Niet te verwarren met huismerk pindakaas! Als je Koen en Matthijs boos wil krijgen (dat lukt niet snel) dan moet je die kopen.
  • Wees altijd eerlijk en diplomatiek. Transparantie, betrouwbaarheid, eerlijkheid. Het zijn woorden die Koen en Matthijs typeren. Mooie eigenschappen om na te streven. En toch, soms trekken onze mannen dit misschien net wat te ver door. Openheid tegen sollicitanten bijvoorbeeld is natuurlijk super, maar ‘Als je de enige was, had ik je aangenomen’ gaat net wat te ver. Doe dit maar niet.
  • Zet je team op nummer 1. De gebruiker is uiteraard belangrijk, maar zonder personeel geen content, geen product ontwikkeling en geen sales. Doe net als Koen & Matthijs en behandel je teamleden als vrienden, neem ze mee op de leukste uitjes en trakteer ze zo nu en dan op een lekkere lunch of diner.
  • Doe er alles aan om je team tevreden te houden. Je kan zelfs zo ver gaan om ze per ongeluk ten huwelijk te vragen. Of beloof ze een massagestoel die steeds niet leverbaar is….al 10 jaar. Geef ze dan in ieder geval een pensioen en geregeld salarisverhoging, daar worden ze ook heel blij van.
  • Omarm een BHAG. Een goede BHAG onderscheidt succesvolle bedrijven van minder succesvolle bedrijven. Het zet alle neuzen in het team de juiste kant op en je werkt met z’n allen ergens naartoe. Negeer maar even dat je weer met Engelse afkortingen strooit, deze hoort erbij als je wil scoren!
  • Loop voor op je concurrenten. Zorg ervoor dat je het online spel slimmer speelt dan je concurrenten, maar houd ze wel nauwlettend in de gaten. Keep your friends close and your enemies closer. Zelfs als de ogen van je hoofdredacteur vuur spuwen als je haar naam alleen al noemt. Hilde Tholen.
  • Zoek een Bijbel die bij je bedrijf past. Scaling up is je nieuwe grote vriend als het gaat om ondernemen. Lees dit boek letter voor letter en breng deze Bijbel bij elk teamlid tussen neus en lippen door ter sprake in de stille hoop dat ze het allemaal gaan lezen.
  • Blijf je ontwikkelen. Oftewel: blijf samen groeien. Bied niet alleen je team cursussen aan om zich te ontwikkelen, maar zorg ook dat je zelf als werkgever groeit. Schuw gekke medecursisten en cursusleiders niet en schrijf je in. Zorg er wel voor dat er altijd genoeg mandarijntjes aanwezig zijn tijdens je cursus.

Noot van de redactie na 10 jaar 24baby

Lieve Koen & Matthijs,

Allereerst van harte gefeliciteerd met 10 jaar 24baby! Wat een prachtige mijlpaal! We weten dat jullie niet van de verjaardagsfeestjes zijn, maar de verjaardag van jullie ‘kindje’ 24baby mogen we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Wat kunnen jullie trots zijn op wat jullie in 10 jaar tijd hebben neergezet.

Koen, jij bent onze onmisbare analyticus. In een mum van tijd bereken je hoeveel tijd of geld iets kost of analyseer je een SEO-probleem. Cijfertjes zijn altijd belangrijk voor jou, zelfs tijdens het voetballen wordt er nauwkeurig geteld. Je bent ook 24baby’s grootste fixer: er is geen apparaat op kantoor dat jij niet aan de praat krijgt. Even naast ons bureau komen staan met je gouden blik is vaak al genoeg. Onder je bescheidenheid zitten heel wat onverwachtse vaardigheden verstopt. Zo schuilt er stiekem misschien nog een klein redactietalent in jou, KoenGPT.

Matthijs, je bent een motivator en een optimist. Je enthousiasme werkt aanstekelijk, je zorgt ervoor dat iedereen zijn hart en ziel in 24baby stopt. Je presentaties zien er gelikt uit en je bent samen met Koen het moreel kompas van 24baby. Een perfectionist in hart en nieren, maar toch ook kundig in het loslaten. Al is dat niet altijd makkelijk. Het ondernemen zit in je in ieder geval in het bloed en je zet je altijd in om ons daarin mee te nemen.

Lieve mannen, wij vinden het fantastisch om deel uit te maken van dit prachtige bedrijf en hopen dat nog heel lang te mogen doen. Op naar de volgende 10 jaar! En hoe 24baby er dan uitziet? ‘Dat laten we aan jullie’ om met Matthijs’ woorden te spreken.

Liefs,

Demi, Eline, Dasha, Selina, Christina, Paula, Marleen, Fabienne, Jessica, Kelly, Dian, Annabelle, Micky, Fabienne, Roos & Lauri