Jonge ouders geven gemiddeld 11% van bruto inkomen uit aan babyuitzet
Deze pagina bevat extra informatie voor de pers over het persbericht "Jonge ouders geven gemiddeld 11% van bruto inkomen uit aan babyuitzet" en het persbericht "Mama Monitor: bol.com populairste webshop onder zwangere vrouwen, HEMA populairste winkel".
Meer informatie
Persbericht 'Jonge ouders geven gemiddeld 11% van bruto inkomen uit aan babyuitzet'
Jonge ouders geven gemiddeld 11% van bruto inkomen uit aan babyuitzet
Aanstaande ouders besteden een groot deel van hun inkomen aan de babyuitzet. Een deel is zelfs bereid om meer dan €10.000 neer te tellen. Dit blijkt uit het rapport De Mama Monitor van 24Baby.nl.
Voor het rapport werden 1.758 aanstaande ouders ondervraagd over hun koopgedrag en wensen tijdens de zwangerschap. Uit de monitor blijkt dat aanstaande ouders flink in de buidel tasten voor de babyuitzet. Zo besteden ouders die beneden modaal verdienen 8 procent van hun bruto inkomen aan hun kindje. Voor ouders die een modaal salaris of meer verdienen is dit zelfs 11 procent.
Belangrijkste aankopen
De producten die bestemd zijn voor de baby moeten vooral veilig en gebruiksvriendelijk zijn. De prijs komt pas op de derde plaats. Vooral de babykamer en de kinderwagen zijn grote uitgaven. Meer dan de helft is bereid om hier meer dan €500 aan uit te geven.
Voor de babykamer is het budget voor 53 procent van de ouders meer dan €500. Ook andere grote aankopen, zoals een nieuwe auto, worden vaak interessanter tijdens de zwangerschap. Ruim een kwart van de ouders overweegt dit.
Fabienne Janssen Lok, campagnemanager bij 24Baby.nl: “We zien dat aanstaande ouders kwaliteit waarderen. Je kind is het meest waardevolle in je leven. Het is dus niet verwonderlijk dat mensen bereid zijn flink te investeren om veilige en nieuwe producten te kopen.”
De baby staat voorop
Zwangere vrouwen stellen hun baby qua uitgaven voorop. Ruim vier op de tien zwangeren geven maximaal €500 euro uit aan spullen voor zichzelf tijdens de zwangerschap. Dit is slechts een fractie van het gemiddelde bedrag dat ze aan hun baby besteden.
Inspiratiebronnen
Zwangere vrouwen zoeken op verschillende plekken naar inspiratie voor de babyuitzet. Naast online advertenties kijken ze vooral naar voorbeelden in hun naaste omgeving bij familie en vrienden. Buiten coronatijden blijven ook babywinkels een belangrijke plek om kennis te maken met nieuwe merken en producten.
Persbericht 'Mama Monitor: bol.com populairste webshop onder zwangere vrouwen, HEMA populairste winkel'
Mama Monitor: bol.com populairste webshop onder zwangere vrouwen, HEMA populairste winkel
Jaarlijks gaan duizenden aanstaande ouders op zoek naar de beste babyspullen voor hun kindje. Wat vinden zij belangrijk bij de aankoop van de uitzet en hoe ziet hun koopgedrag eruit? Om antwoord op deze vragen presenteert 24Baby.nl de Mama Monitor.
Met een representatieve steekproef heeft het informatieplatform zwangere vrouwen gevraagd naar onder andere hun uitgavenpatroon en favoriete merken. 1.758 aanstaande moeders hebben de uitgebreide vragenlijst ingevuld. Hun antwoorden leveren belangrijke inzichten voor de babymarkt.
Veiligheid is belangrijkste criterium
De veiligheid van babyproducten is voor aanstaande ouders het belangrijkste criterium om tot aankoop over te gaan. Daarna volgen gebruiksvriendelijkheid en prijs. De respondenten van het onderzoek vinden trends het minst belangrijk.
Uitgavenpatroon
Ouders geven een aanzienlijk deel van hun bruto inkomen uit aan de babyuitzet. Is het bruto gezinsinkomen modaal of meer? Dan wordt er zo’n 11 procent van het inkomen besteed aan spullen voor de baby. De populairste winkels om de babyuitzet te shoppen zijn bol.com (online) en HEMA (offline).
Voor zichzelf zijn zwangere vrouwen behoudender: het grootste gedeelte geeft maximaal €500 uit aan verzorgingsproducten en positiekleding.
Inspiratiebronnen
Zwangere vrouwen zoeken op verschillende plekken naar inspiratie voor de babyuitzet. Naast online advertenties kijken ze vooral naar voorbeelden in hun naaste omgeving bij familie en vrienden. Buiten coronatijden blijven ook babywinkels een belangrijke plek om kennis te maken met nieuwe merken en producten.
Download het volledige rapport 'Mama Monitor 2021'
De Mama Monitor 2021 is hier te downloaden.
Methoden
Het onderzoek is uitgevoerd middels een online vragenlijst onder zwangere vrouwen met betrekking tot hun aankoopgedrag en product- en merkvoorkeuren tijdens hun zwangerschap. 1.758 zwangere vrouwen hebben de online vragenlijst ingevuld.
Over 24Baby.nl
24baby.nl is het grootste informatieplatform op het gebied van zwangerschap en baby’s. Als onafhankelijke informatiebron streeft het platform ernaar om (aanstaande) ouders van volledige en betrouwbare informatie te voorzien. Lees meer >>
Contactinformatie
Wilt u meer informatie over het onderzoek of de website 24Baby.nl? Neem dan contact op met Fabienne Janssen Lok via fabienne@24baby.nl of met Laura Miller via laura@24baby.nl